Comunicat

Λ 2En relació amb la notícia publicada pel diari Levante-EMV de 14 d’abril de 2016, segons la qual el Partit Popular de Cullera ha criticat que el concejal delegat de festes de l’Ajuntament de Cullera, Sr. Pere Manuel, no haja assistit als actes religiosos de les passades festes locals, Cullera Laica comunica:
1) L’article 16.3 de la Constitució Espanyola estableix que «ninguna confesión tendrá carácter estatal». Una confessió pren caràcter estatal quan l’Estat, conformat pel seu aparell institucional i administratiu, s’identifica amb ella. Les processons i les misses són actes de professió de fe, i per tant la participació d’autoritats de l’Estat en elles en qualitat de tals, dota a la confessió en qüestió de caràcter estatal. Al respecte, el Tribunal Constitucional va sentenciar que «el Estado se prohíbe a sí mismo cualquier concurrencia, junto a los ciudadanos, en calidad de sujeto, de actos o actitudes de signo religioso» (S-TC, 13 de maig de 1982). La neutralitat confessional de l’Estat garanteix els drets fonamentals de tota la ciutadania a la llibertat ideològica, religiosa i de culte (art. 16.1 CE) i a la no discriminació de ningú per raó de religió (art. 14 CE). Per tant, Cullera Laica recolza la posició democràtica del regidor delegat de festes de no participar en actes confessionals i insta a  tots els partits polítics, regidors i regidores de Cullera a assumir com a propi el principi democràtic de l’aconfessionalitat de l’Estat, el qual haurien de respectar independentment de les seues creences personals, que no obstant poden expressar lliurement participant en els actes confessionals que vulguen sempre que siga a títol particular, no com a representants municipals.
 2) Quan el Partit Popular diu (d’acord amb el periòdic), que l’obligació del regidor de festes és assistir a tots i cada un dels actes programats, Cullera Laica vol recordar que esta Associació va ser menyspreada quan governava este partit, a pesar que l’assistència als actes culturals organitzats per esta entitat no suposava ni suposa cap identificació ideològica.
3) Finalment, Cullera Laica vol assenyalar que a les festes de Cullera hi ha elements culturals, laics i religiosos, de vegades barrejats, que no han parat d’evolucionar des de fa segles i segles. És el desig de Cullera Laica que les festes seguisquen endavant podent ser gaudides per tothom, sense imposicions ni discriminacions per a ningú, per a la qual cosa s’ha de respectar la laïcitat o aconfessionalitat de l’Estat.
Cullera Laica, 15 d’abril de 2016
Comunicado

En relación con la noticia publicada por el diario Levante-EMV de 14 de abril de 2016, según la cual el PP de Cullera ha criticado que el concejal delegado de fiestas del Ayuntamiento de Cullera, Sr. Pere Manuel, no haya asistido a los actos religiosos de las pasadas fiestas locales, Cullera Laica comunica:

1) El artículo 16.3 de la Constitución Española establece que «ninguna confesión tendrá carácter estatal». Una confesión toma carácter estatal cuando el Estado, conformado por su aparato institucional y administrativo, se identifica con ella. Las procesiones y las misas son actos de profesión de fe, y por tanto la participación de autoridades del Estado en ellas en calidad de tales, dota a la confesión en cuestión de carácter estatal. Al respecto, el Tribunal Constitucional sentenció que «el Estado se prohibe a sí mismo cualquier concurrencia, junto a los ciudadanos, en calidad de sujeto, de actos o actitudes de signo religioso» (S-TC, 13 de mayo de 1982). La neutralidad confesional del Estado garantiza los derechos fundamentales de toda la ciudadanía a la libertad ideológica, religiosa y de culto (art. 16.1 CE) y la no discriminación de nadie por razón de religión (art. 14 CE). Por lo tanto, Cullera Laica apoya la posición democrática del concejal delegado de fiestas de no participar en actos confesionales e insta a todos los partidos políticos y concejales de Cullera a asumir como propio el principio democrático de la aconfesionalidad del Estado, el cual deberían respetar independientemente de sus creencias personales, que no obstante pueden expresar libremente participando en los actos confesionales que quieran siempre que sea a título particular, no como representantes municipales.

2) Cuando el PP dice (de acuerdo con el periódico), que la obligación del concejal de fiestas es asistir a todos y cada uno de los actos programados, Cullera Laica quiere recordar que esta Asociación fue despreciada cuando gobernaba este partido, a pesar de que la asistencia a los actos culturales organizados por esta entidad no suponía ni supone ninguna identificación ideológica.

3) Finalmente, Cullera Laica quiere señalar que en las fiestas de Cullera hay elementos culturales, laicos y religiosos, a veces entremezclados, que no han parado de evolucionar desde hace siglos y siglos. Es el deseo de Cullera Laica que las fiestas sigan adelante pudiendo ser disfrutadas por todos, sin imposiciones ni discriminaciones para nadie, para lo cual se debe respetar la laicidad o aconfesionalidad del Estado.

 

Cullera Laica, 15 de abril de 2016

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Este sitio usa Akismet para reducir el spam. Aprende cómo se procesan los datos de tus comentarios.